Blogga på DinStartsida.se
TIPS!
Skapa en blogg - Rapportera - Nästa blogg
Söndag den 20 Mars 2011, kl 10:00

Må väl och ha en bra tillvaro....

Jajamän....

Kategorier: svammel, 2 kommentarer

Lördag den 19 Mars 2011, kl 16:00

Kunde inte mostå lillgrisen i sina fina stövlar.

I Skåne just nu....

är det riktigt vårväder, temperaturen visar +8 grader, solen skiner på en blå himmel som tinar både natur och själ. Kontrasterna för mig är stora. V10 i Katterjåkk utom helgen då det var Kiruna, Kurravaara, Jukkasjärvi med massor av snö, skoterutflykt, besök på icehotel mm.

Tisd - torsd var jag utanför Stockholm i Rotebro på ett ställe som heter Sjövillan, därefter drog jag till Bro och kollade upp en utbildning som jag dragit igång. 2-3 tim på Launchen innan planet tog mig tillbaka till Skåne.

Idag skulle jag egentligen kört en kurs i Göteborg men kunden ringde och flyttade till nästa helg..

Får man säga Yeeeeeeeeeeeeeeeeeees... Jag fick en nästan arbetsfri helg. Imorgon kväll drar jag till Sundsvall för att jobba där en arbetsvecka.

Idag har jag tränat på förmiddagen och det var riktigt skönt, att få ta ut sig så att man blir TRÖTT i hela kroppen är skönt för knoppen..

Att inte använda sin kropp rejält tror jag skapar en dålig hälsa.. Man tänker knappast på problem eller jobb när man sliter i träningslokalen. En åsikt som är min egen är att väldigt många som inte orkar med sin tillvaro, tränar alldeles för lite. Med träning menar jag att bli REJÄLT fysiskt trött..

Vet en hel del människor som tack vare träning orkat med en tuff tillvaro, skillsmässa, problem över huvudtaget... Jag har själv haft faser i mitt liv som varit extremt tunga men tack vare att jag har Friskis&svettis så har jag klarat igenom det också.

Dessutom mår ingen bra av att vara rejält överviktig..

Sedan min viktminskning mår jag alldeles förträffligt.

I min vardag äter jag bara bröd på lördagar. Väldigt lite ris, pasta, potatis(absolut inte potatismos fast att det är gott). Kolhydrater får jag i grönsaker. Detta är numera inget problem för jag äter massor av grönsaker i alla former. på proteinsidan finns det massor att äta men där väljer jag med omsorg. SJÄLVKLART inga sötsaker mer än något lite på helgen. ALLDRIG LÄSK eller andra söta drycker.

Lördagen är min slarvdag för då tränar jag rejält dessutom.

Som jag skrev tidigare så är detta inget problem utan en livsstil som jag lagt mig till. Jag njuter av att må bra

Jag läste en bok som heter "Munken som sålde sin Ferrari" och där stod bl. a. en mycket bra enkel mening:

"SKAFFA DIG BRA VANOR"

Må väl i alla väderstreck//Kram//Uffe

Söndag den 13 Mars 2011, kl 10:00

Grilltemperatur ute vid Rautasälven

Robban och hans dotter Emma

Grillkåtan. dock inte använd idag

Robban och Andreas vid brasan

Kaffe, macka, bulle och såklart BULLENS

Lördag den 12 Mars 2011, kl 23:00

60-årsfest hos Janne...

Bastu hos Robban...

Alltså en hyfsad dag...

Imorgon söndag... flyger jag hem för nya äventyr

'

Det är min den röda Absolutdrinken...

Den gula är kompisens 12-åriga dotter Emmas...

Författaren på skoter...

Is-raggar-bil

IS-RAGGAR-BIL-SÄNG

Is-björns-svit på icehotel

ABSOLUT-ICE-BAR

Fredag den 11 Mars 2011, kl 20:00

Fredag kväll har anlänt igen... Denna gång är det Kiruna man befinner sig.. Kom hit från Katterjåkk strax innan det var dags för att ha jympapass på Friskis.. Idag körde jag ett medelpuls-pass 75 min och jag blev uppriktigt trött idag, kansk pga av att jag inte gjort många knop i veckan. Efter en Souvastallrick på en lokal restaurang(smackade noll) hamnade jag i soffan i kompisens lägenhet. Jag var själv i här så jag skulle "bara" softa i soffan några minuter innan det var dags för att hygienisera mig.. Joo Tjena.. slocknade inom 2 minuter och sov drygt en timme.. Fast skönt var det..

Vi fick mycket gjort i veckan men jag och kollegan var nog lika trötta, jobbade ju till midnatt igår..

Det står "Säkerhetskonsult" på mitt visitkort, hmmmmm låter lite som om man säljer larm. Det gör jag inte utan jag utbildar och certifierar personal i järnvägsbranchen.  Alla som på något sått jobbar med järnväg utom tågklarerare utbildar jag i Trafiksäkerhet.

Jag utbildar även blivande lokförare och fordonsförare.

Varje år måste i stort sätt de flesta som jobbar med produktion inom järnvägen skriva prov, en lite del klarar sig med vart tredje år.

Så arbetsplatsen är från Riksgränsen ner till Trelleborg..

Vi hjälper också företag att få rätt på sina styrande dokument(låter kul va). Dessutom att hålla ordning på säkerheten i olika företag..

Övrig tid tillverkar vi utbildningsmaterial som nu i Katterjåkk då vi tillverkade ett helt nytt utbildningssystem i form av utbildningsplaner som ska skickas in till Transportstyrelsen och godkännas..

Vi fick otroligt mycket gjort uppe i Katterjåkk, kanske berodde det på inramningen och då får man somna i soffan ikväll.. eller hur?

På söndag går nästa flyg hem så jag befinner mig borta lite mot min vilja, dock så har jag slutat att bry mig eller tänka negativt. Det gagnar noll, det gäller vara att gilla läget när man är borta mycket.

Så ha en bra helg, måväl samt kramar i alla väderstreck.

//Uffe

Torsdag den 10 Mars 2011, kl 21:00

Nu har vi varit här sedan i måndags och vi drar till Kiruna imorgon. Det är  ett helt projekt att ta oss ner till bilen med allt bagage men som tur är har vi ju skotern.. Det går inget plan hem förrän på söndag så det blir att bo kvar hos en kompis i Kiruna.

Imorgon kväll ska jag hålla ett jympa-pass på Friskis&svettis Kiruna. Det är lika kul varje gång att leda pass här uppe. Jag leder något som heter MedelPuls-Jympa 75 min imorgon. Kom och testa vet ja...

Skulle jag prata om det?

Nääää

Veckan meny skulle jag prata om.. Oj med Norr-typisk mat.

Souvas i Pita-bröd - Köttsoppa kokt på renkött - Fläskpalt - Stekt Palt - Renskavsgryta med souvas och vanligt renkött - Bondomelett.

Gröt har det varit på morrnarna..

Uuj vilken mat... Får nog ta itu med vikten igen... Nåja, back 2 verkligheten....

Nu ska vi jobba vidare..

Kram i alla väderstreck//Uffe

Charlie kollar efter tåg

Micke och hunden Charlie

Onsdag den 9 Mars 2011, kl 22:00

BASTUHUSET till höger med lite snö på taket.

Där badar vi vedeldad bastu varje kväll med efterföljande

tvagning. Finns inga duschar utan vi använder skopa.

På väg hem efter en promenad..

Man kan inte tro att vi hade 20 m/sek på morgonen.

Tisdag den 8 Mars 2011, kl 19:00

Så nu har vi klarat av det första dygnet i Katterjåkk och det var inte helt friktionsfritt..

Vi packade bil och släpkärra fullt med skoter, släpkärra till den, mat och dryck för veckan ut.

Min kollega Micke och jag ska planera utbildningar och plocka fram nya utbildningsplaner för vårt företag. Vi ville vara på en ostörd plats... OCH dert hamnade vi på. Endast några km till Norska gränsen längs vägen mellan Narvik och Kiruna.

Det var ca 13 mil upp till Katterjåkk från Kiruna och när vi kom till avtagsvägen upp stugan var den inte snöröjd och det var MYCKET snö..

Det var att köra skoter fram och tillbaka flera gånger innan det gick att köra upp med kälken efter skotern. Vi fick åka skytteltrafik innan alla prylarna var uppe. Vi fick också skotta fram stugan för det låg massor av snö framför ytterdörren och en del på fönsterna.

En fas hade havererat i stugan så vi fick inte igån vattenpumpen/varmvattenberedaren samt värmen i halva huset. Efter ca två timmars felsökning i lag med en elektriker(via telefon) förstod vi att felet låg innan huset.. Vi pratade med stugfogden som felanmälde till Vattenfall. Flera timmar senare kom killarna upp för en besiktning och de hittade felet i en kraftledningsstolpe 150 meter bort.

En isolator hade havererat.. Så efter beställning av mtrl från Kiruna och en stor instats av reperatörerna och min kollega så fick vi kåken att fungera vid 03.20 på natten.

Värme..... Toabesök.....tvätta sig och borsta tänderna... Tänk så lite som behövs för att man ska må bra.. Jooo kaffe och mat också..

Idag har vinden ylat kring knutarna här uppe på fjället och gör fortfarande... men vi har jobbat hårt och faktiskt hunnit med att äta / fika /språkas också..

Nu blir det strax vedeldad bastu(kanske en liten pilsner också) och en kvällsfika..

Vedeldad kamin i sovrummet... Gott att somna till knastret från brasan..

Må väl och kramar i alla väderstreck//Uffe

Kategorier: svammel, Skriv en kommentar

Tisdag den 8 Mars 2011, kl 17:00

Från vårt fönster i KatterjåkkWassbergsstugan vid Katterjååk

Kategorier: svammel, 2 kommentarer

Lördag den 5 Mars 2011, kl 22:00

Tjjaa..

Den natten blev lite annorlunda... Jag var den enda hotellgästen på hotellet denna natt..

HOTELL VÄNNÄS

Spöken? Näää

Skumma personer... Nää

Brandlarm klockan 02.27... Jaaaaa

Klädde på mig och började vandra runt på hotellet. Kände ingen röklukt där jag sov men vandrade längs korridorerna och då kände jag röklukten. I motsatt enda där mitt sovrum låg kände jag röklukten tydligt...

112 ringde jag. När man ringer detta nummer känns det som om man gör ett övertramp ibland...

Är det så allvarligt?

Ska jag verkligen?

etc...

Jo det skulle jag.

Fick även tag i hotellägaren som var lite tveksam till en början men sa att han kom.

Först kom ambulans med två killar, sedan två brandbilar och befälsbilen. 5 minuter efter kom hotellägaren. Rökdykare gick ner i källaren som hittade...

Jooo en hushållsrulle som stod för närma en maskin och den hade tagit eld... Nu rök det rejält på de två första våningarna. Maskinen var det kortslutning därav värmeutvecklingen.

Det tog inte många minuter förrän de var klara och det var fixat men sedan fick de sätta in fläktar och ventilera hotellet... Luktade lite branrök kan man säga..

Larmet var nyinstallerat och hade inte hunnits att anslutas till 112...

Hotellägaren var GLAD med stora bokstäver och jag fick en lite present när jag lämnade hotellet igår... Drickbar sådan..

Och så säger de att det inte händer något i Vännäs..

Jag är hemma igen efter 8 dagar borta och nu ska jag inte resa förrän....imorgon söndag.

Då bär det av till Kiruna för vidare transport till Katterjååk(Riksgränsen) om det nu går att ta sig dit pga vädret och alla laviner därupp men det är en senare historia...

Ha det gott och kram i alla väderstreck