Blogga på DinStartsida.se
TIPS!
Skapa en blogg - Rapportera - Nästa blogg
Torsdag den 26 Maj 2011, kl 23:00

Jaha... Hemma igen efter en mini-utflykt.

Igår onsdag tog jag tåget från Ängelholm till Göteborg.. Skönt och bekvämt att åka tåg, jobba lite, sova lite, fika lite, sova igen... Jag tycker det är otroligt bekvämt att åka tåg men har tyvärr inte alltid tid att göra det.. Joooo jag jobbar med järnväg, lok, tåg, entreprenad etc.. MEN resorna hade blivit så himla långa om jag skulle valt tåg till och från Luleå, Umeå, Kiruna, Vännäs etc... Det tar cirka 24 tim att åka tåg till Kiruna, det blir 48 timmar tur och retur... FUNKAR INTE..

I Göteborg blev det en fika med kompisen Nilla på stationen. Prat,prat,prat sedan försvann de två timmarna som jag skulle vänta tills nästa tåg gick. På ett nytt tåg(diesel) som tog mig till Kinnekullebanan förbi Lidköping och till Mariestad som jag skulle till.. En litet samhälle intill Vänerns sydöstra hörn där jag hamnade på lilla hotell Aqua. Där var reception, bar och restaurang i samma rum. Min resebyrå hade fixat min bokning så det var bara att checka in, käka sedan parkera sig i sängen...(Nej det är inte min egen resebyrå, fler anlitar dem) Efter ett tag blev det en långpromenad för att få ihop lite steg på stegräknaren (och få motion)...

Jo det var en mysig trakt... men sängen lockade för jag hade tänkt att koja in tidigt.. Min granne på hotellet gillade tydligen volym på TV:n men efter en spark i väggen blev det bättre. Slocknade någon gång mitt i talboken(när man vaknar så får man leta som f-n efter var man var).

Dagen började med att jag vaknade och somnade om och vaknade igen. Min dj-vla granne hade ställt sin klocka(mobil) på väckning HÖGT.. Han var säkert döv på det ena örat och hör inte alls på det andra. Tur att man inte är SÅ morgonsur..

FRUKOST ca 1 tim blev det och Göteborgs tidningnågonting blev det.. Sedan fick jag traska den långa vägen bort till maskinen(säkert 500m).

Killarna som skulle examineras anlände vid 8-snåret och vi hade avgångstid 10.00.... Jooo TJENA.. Maskinen var morgonsur och ingen hade gosat med den så den ville nada. Efter diverse felsökning, fjäsk för fordonet samt hot om SKROTNING(Visade en skärbrännare) fick vi maskinen att fungera så at vi kunde köra iväg med vårt tåg ca 12.40.. Försening tjaaaa, förvånande....tjaaaaa. Rallare är ett tåligt släkte.

Mariestad - Gårdsjö - Skövde - Alingsås - Göteborg och sist Kville där vi parkerade denna maskin, Efter skräpmat. packade vi in oss i en skoda för biltransport via E6 ner till Ängelholms station där min bil stod.. NU HEMMA jag är...

Sista denna dag... Denna skrift och en kopp kaffe så att jag kan sova(Jo jag vet...men kaffe måste till för att jag ska somna kvickt)...

Kram i alla väderstreck

Uffe

Kategorier: svammel, 2 kommentarer

Måndag den 23 Maj 2011, kl 13:00

Tog kompledigt en hel dag , vet inte när det hände senast. Vet nästan inte hur man ska vara när man är ledig på en vanlig arbetsdag.

Nåja sov länge idag, typ 08.30 och det var efter det som jag bestämde mig för att inte jobba idag.(Hade den möjligheten idag)

Satt och flummade en stund vid datorn innan jag fixade en termos med kaffe. Packade en lite rygga, gick via bagaren och köpte bullar/pålägg sedan gick jag från mitt hus upp till Hålehallstugan på Hallandsåsen. En skön promenad med transpiration och naturinspiration. Uppe vid stugan var jag fullständigt själv förutom vindens lekfullhet och ett rikt insekts- och fågelliv. Utsikten är fin men begränsad pga. att det inte skogats tillräckligt nedanför på ett tag.

Men oj vad kaffe och Grova bullar/pepparsalami(frukost) smakade gott där uppe efter promenaden..Jag satt nog en timme och bara njöt innan promenaden fortsatte..Jag gick genom en fantastisk bokskog innan jag kom ut till de öppna landskapen med potatisen i långa rader och välansade fruktträd allt växer så det knakar. Vilken balsam en sådan promenad är för kropp och själ.

Efter 9632 steg var jag hemma igen för ännu en kaffeslurk och nu är det resten av dagen kvar.. Bra eller hur?

Kram i alla väderstreck//Uffe

Fredag den 13 Maj 2011, kl 14:00

... och jag ska flyga hem...

Kategorier: svammel, 2 kommentarer

Lördag den 7 Maj 2011, kl 19:00

Visst ser det trevlig ut med Mojitos... Goda var de också..

Mojitos

Kategorier: svammel, 1 kommentar

Fredag den 6 Maj 2011, kl 19:00

Skaldjurstallrick på en krog i Barcelona.

Det var en fantastisk upplevelse, med bläckfisk och allt annat.

Dessutom var det ett rimligt pris på maten, vågar inte gissa vad hela måltiden skulle ha kostat här hemma. Det var även en förrätt och en efterrätt samt en himla massa vin. Vad det kostade... Säger jag inte MEN åk till Port Olimpic, Barcelona, Spanien och kolla själv på restaurangerna där.

Barcelona ÄR en fantastisk stad i många avseende.

Skaldjur

Kategorier: mat och dryck, Skriv en kommentar

Fredag den 6 Maj 2011, kl 13:00

Varför inte en god och kall öl på en uteservering....

(På väg till hotellet efter en turistrunda i Barcelona)

Mmmmmm

Kategorier: mat och dryck, Skriv en kommentar

Fredag den 6 Maj 2011, kl 12:30

Sagrada Família

Jobbade i Barcelona onsdag till söndag med fredagen som fridag...

Vill tillbaka till Barcelona snart men då bara som semesterfirare. Vilken fantastisk stad...

BOKTIPS:

Läs boken "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones

Om bl. a. Katedralen: Santa Maria del Mar och livet på 1300-talet i Katalonien. En otroligt bra bok. Kanske skrivit det förr men oj vad jag tycker om denna bok.

Kram i alla väderstreck//Uffe

Onsdag den 4 Maj 2011, kl 15:00

Barcelona skönheter visas på många sätt.....